Location: Dura Europos, Syria. Source: Gill/Gillerman slide collection.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Resurrection_of_the_Dead_vision.jpg
[Daniel 12:3]
---------------------------------
יט יִחְיוּ מֵתֶיךָ, נְבֵלָתִי יְקוּמוּן; הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר, כִּי טַל אוֹרֹת טַלֶּךָ, וָאָרֶץ, רְפָאִים תַּפִּיל. {פ} 19 Thy dead shall live, my dead bodies shall arise--awake and sing, ye that dwell in the dust--for Thy dew is as the dew of light, and the earth shall bring to life the shades.
Isaiah 26:19
----------------------------------------------
(Ezekiel 37:1-13)
-------------------------------------------------
ה אַשְׁרֵי, יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ-- עוֹד, יְהַלְלוּךָ סֶּלָה. 5 Happy are they that dwell in Thy house, they are ever still always praising Thee. Selah
(Tehillim 84:5)
-------------------------------------------------
אָז יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לַיהוָה, וַיֹּאמְרוּ, {ר} לֵאמֹר: {ס} אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה, {ס} סוּס {ר} וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם.
Shemot 15:1
----------------------------------------------
"The day is short, the work is much, the workers are lazy, the reward is great and the Master is pressing... It is not incumbent upon you to finish the task, but neither are you free to absolve yourself from it. If you have learned much Torah, you will be greatly rewarded, and your Employer is trustworthy to pay you the reward of your labors. Know, that the reward of the righteous is in the World to Come." (Rabbi Tarfon, in Pirke Avot)
Antigonus, leader of Socho, received the tradition from Shimon the Righteous. He used to say: "Be not like servants who serve their master for the sake of receiving a reward; instead be like servants who serve their masters not for the sake of receiving a reward, and let the awe of Heaven be upon you." (Pirke Avot 1:3)
This world, in comparison to the world to come, is like a lobby compared to a banquet hall; a hotel to a home; night to morning, darkness to light; shore to sea (Pesah³im 2b; y. H³agigah 10a).
העולם הבא אין בו גוף וגויה אלא נפשות הצדיקים בלבד בלא גוף כמלאכי השרת. הואיל ואין בו גויות אין בו לא אכילה ולא שתייה ולא דבר מכל הדברים שגופות בני אדם צריכין להן בעולם הזה. ולא יארע דבר בו מן הדברים שמארעין לגופות בעולם הזה. כגון ישיבה ועמידה ושינה ומיתה ועצב ושחוק וכיוצא בהן. כך אמרו חכמים הראשונים העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא תשמיש אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהן ונהנין מזיו השכינה. הרי נתברר לך שאין שם גוף לפי שאין שם אכילה ושתיה. וזה שאמרו צדיקים יושבין דרך חידה אמרו. כלומר הצדיקים מצויין שם בלא עמל ובלא יגיעה. וכן זה שאמרו עטרותיהן בראשיהן כלומר דעת שידעו שבגללה זכו לחיי העולם הבא מצויה עמהן והיא העטרה שלהן כענין שאמר שלמה בעטרה שעטרה לו אמו. והרי הוא אומר ושמחת עולם על ראשם ואין השמחה גוף כדי שתנוח על הראש כך עטרה שאמרו חכמים כאן היא הידיעה. ומהו זהו שאמרו נהנין מזיו שכינה שיודעים ומשיגין מאמתת הקב"ה מה שאינם יודעים והם בגוף האפל השפל: Hilchot Teshuva 8:2
Hilchot Teshuva 8:8
זה שקראו אותו חכמים העולם הבא לא מפני שאינו מצוי עתה וזה העולם אובד ואחר כך יבא אותו העולם. אין הדבר כן. אלא הרי הוא מצוי ועומד שנאמר אשר צפנת ליראיך פעלת וגו' ולא קראוהו עולם הבא אלא מפני שאותן החיים באין לו לאדם אחר חיי העולם הזה שאנו קיימים בו בגוף ונפש וזהו הנמצא לכל אדם בראשונה:
In the world to come, there is nothing corporeal, and no material substance; there are only souls of the righteous without bodies -- like the ministering angels... The righteous attain to a knowledge and realization of truth concerning God to which they had not attained while they were in the murky and lowly body. (Rambam, Mishneh Torah, Repentance 8)
כל נפש האמורה בענין זה אינה הנשמה הצריכה לגוף אלא צורת הנפש שהיא הדעה שהשיגה מהבורא כפי כחה והשיגה הדעות הנפרדות ושאר המעשים והיא הצורה שביארנו ענינה בפרק רביעי מהלכות יסודי התורה היא הנקראת נפש בענין זה. חיים אלו לפי שאין עמהם מות שאין המות אלא ממאורעות הגוף ואין שם גוף נקראו צרור החיים שנאמר והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים. וזהו השכר שאין שכר למעלה ממנו והטובה שאין אחריה טובה והיא שהתאוו לה כל הנביאים:
[שייך להלכה ב, ג]
העולם הבא אין בו גוף וכו'. עיין בהשגות ובמרן עיי"ש והנה יש מקומות מהגמרא דמוכחי כרבינו דלגן עדן קורא העוה"ב ולעולם התחיה אינו קורא העוה"ב כי אם ימות המשיח כמו באגדה דפרק חלק א"ר יוחנן כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעוה"ב עין לא ראתה ופליגא דשמואל דאמר שמואל אין בין העוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד מלכיות ע"כ הרי דלעולם התחיה אינו קורא עוה"ב אלא דלג"ע קורא עוה"ב וכן אמרו ז"ל מלוה ברבית לא יקום לתחית המתים וכן בעל גאוה אמרו ז"ל הגאה אין עפרו ננער ר"ל שלא יקום לתחיית המתים ואם איתא לדברי הראב"ד הו"ל למימר אין להם חלק לעוה"ב אלא ודאי עולם התחיה אינה קרויה עוה"ב וכדעת רבינו ועוד יש לתמוה על הראב"ד ז"ל מפרק חלק שאמרו ז"ל ואלו שאין להם חלק וכו' עיי"ש ואם איתא דעוה"ב הוא עולם התחיה אמאי לא מני התם מלוי ברבית ובעלי הגאוה אלא ודאי כדברי רבינו ז"ל וכמה מקומות יש שמורין כרבינו ומהם קשה להראב"ד ויש מקומות דלימות המשיח קורא עוה"ב כהראב"ד והוא בסוף כתובות דף קי"א ע"ב וז"ל ודם ענב תשתה חמר אמרו לא כעוה"ז העוה"ב העוה"ז יש בו צער לבצור ולדרוך העוה"ב מביא ענבה אחת בקרון וכו' הרי דלעולם התחיה קורא העוה"ב שלא כדעת רבינו וכמה מקומות שמורים כהראב"ד ועל הכל צ"ע גדול. ומ"מ דברי רבינו יש ליישב בטוב טעם ודעת אמנם אין הפנאי מסכים להאריך לא כן דברי הראב"ד ז"ל שלא נ"ל בה שום ישוב עתה וצ"ע ומ"ש הראב"ד והצדיק אמר שלא ישובו הצדיקים לעפר אלא עומדין בגויתן אינו ר"ל שלא ישובו לעולם עפר כי זה אינו שהרי חיליה דהר"א היא מההוא עובדא דאחאי בר יאשיה דשבת והרי אמר התם שהכל ישובו לעפר שנאמר כי עפר אתה ואל עפר תשוב אך דיש לחלק בין צדיק לשאינו צדיק דהצדיק אינו חוזר לעפר כי אם שעה אחת קודם התחיה אבל מי שאינו צדיק משמת הוא נעשה עפר עד זמן התחיה וא"כ על כרחך כונת הר"א שכתב הצדיקים שלא ישובו לעפר ר"ל כל ימי היותם בקבר הרי הם קיימים בגויתם עד שעה אחת קודם תחית המתים ולאחר שעה הם עומדים בגויתם
והוא הצורה שביארנו וכו'. יס"הת פ"ד הל"ח נפש כל בשר היא צורתו שנתן לו האל והדעת היתירה המצוי' בנפשו של אדם היא צורת האדם השלם בדעתו ועל צורה זו נאמר בתורה (בראשית א) נעשה אדם בצלמנו כדמותינו. כלומר שתהיה לו צורה היודעת ומשגת הדעות שאין להם גולם כמו המלאכים שהם צורה בלא גולם עד שידמה להן ואיני אומר על צורה זו הניכר' לעינים שהוא הפה והחוטם והלסתות ושאר רשם הגוף שזו תואר שמה ואינה הנפש המצוי' לכל נפש חיה שבה אוכל ושותה ומוליד ומרגיש ומהרהר אלא הדעה שהיא צורת הנפש ובצורת הנפש הכתוב מדבר (שם) בצלמנו כדמותנו ופעמים רבות תקרא זאת הצורה נפש ורוח ולפיכך צריך ליזהר בשמותן שלא יטע' אדם בהן וכל שם ילמד מענינו: ט'. אין צורת הנפש הזאת מחוברת מן היסודות כדי שתפרד להם ואינה מכח הנשמה עד שתהא צריכה לנשמה כמו שהנשמה צריכה לגוף אלא מאת ה' מן השמים היא לפיכך כשיפרד הגולם שהוא מחובר מן היסודות ותאבד הנשמה מפני שאינו מצוי' אלא עם גוף וצריכה לגוף בכל מעשיה לא תכרות הצורה הזאת לפי שאינו צריכה לנשמה במעשיה אלא יודעת ומשגת הדעות הפרודות מן הגולמים ויודע' בורא הכל ועומדת לעולם ולעולמי עולמים הוא שאמר שלמה בחכמתו (קהלת יב) וישוב העפר אל הארץ כשהיה והרוח תשוב אל האלקים אשר נתנה:
TAL- Prayer [piyut] for Dew, Pesah Mussaf, 1st day written by R. Elazar HaKalir following a reverse aleph-beis acrostic
With His consent [see Chagigah 12b] I shall speak of mysteries/ Amongst this people, through this prayer
may they be made exultant by the dew
Dew-bringing joy to valley and its herbage;
taking pleasure in His shelter to be made exultant.
Dew is a symbol of youthful promise, [see Rashi to Tehillim 110:3]
may it protect the generations
Blessed are You, Hashem Shield of Abraham/ You are etenrally mighty My L-rd, the Resuscitator of the dead are You; abundantly able to save
The depths of the footstool (Isa. 66:1) yearn for His droplet,
andy every lush meadow yearns for it.
Dew- its mention enhances His powers,
it is inscribed in the Mussaf prayer.
Dew- to resuscitate with it those buried in the cleft of rocks.
--------------
"The divine supernal rational soul will the be immortal as is the intellect it united with "
Rabbi Shmuel ibn Tibbon, Ma'amar ha-Mayim
"Intellectual souls are eternal and prevail forever and ever"
Kovets Al Yad 12, 1994, 201
"The sought for perfection is the immortality of the species in the world to come
Rabbi Shlomo Franco, supercommentary on R. Abraham ibn Ezra's pirush al ha-torah
"The actualization of the potential human intellect into pure energia is the world to come"
Rabbi Shlomo al Constantini, Megalleh Amukot
"The immortal soul prevails forever and ever and that is the true salvation"
Rabbi Shmuel ibn Zarza, Mikhlol Yofi sect 1, 220a
"the intellectual part in man is what remains after death"
Rabbi Shemarya Ikriti, pirush al shir hashiryim in Kafih, Five Scrolls, 95
"The meaning of olam ha-bah vis a vis the soul is a state wherein the b ranch unites with the root"
Rabbi Moshe Narboni, pirush al Megillot Kinot, 255 (Hayoun)
"The intellectual power through which one gains understanding of God and his endeavors as well as of his conduct of the entire world- only that remains after death"
Rabbi Shlomo b. Yehuda, pirush al sefer Moreh HaNevukhim
"The immortality of the soul is the immortality of its intelligibles (ma'lumiha)"
Rabbi Zechariah ha-Rofeh, Midrash ha-hefets vol 2 Havatselet ed., 155, 425
---------------------
1 Melachim 17:17-24
-----------------------
2 Melachim 4:27-37
שוב ראיתי שזה מוסכם דשתי תחיות יש ועל התחייה הראשונה נאמר בנבואת זכריה בן ברכיהו עוד ישבו זקנים וזקנות בשערי ירושלים וילפינן בג"ש דכתיב הכא וילכו על משענותם ובאלישע שהחיה את המת כתיב משענת וילפינן משענת ממשענת מה התם תחיית המתים אף הכא תחיית המתים. והכי איתא בפסח שני ומייתי לה בתוספות סוף מכות ולמדו מכאן שנבואה זו היא לעתיד אחר הגאולה ומדקאמר קרא עוד ישבו זקנים וזקנות וכו' מרוב ימים משמע שעל התחייה הראשונה הוא מדבר דאלו על האחרונה אין שם לא זקנה ולא רוב ימים כי מיד יכנס השבת שהוא מנוחה לחי העולמים ועולם שכולו שבת וזכור תמיד ענין זה כי היא נחמה גדולה לסובלי צרות הגלות ועול השעבוד כי עדיין תראה עיניהם ציון נוה שאנן וארמון על משפטו ועבודת הקדש על מתכונתה במהרה בימינו אמן. והנראה לע"ד כתבתי:
-----
See Rambam Igerest Techiyas HaMeisim and Nachmanides (Ramban) Toras Ha'Adam, Shaar Hagemul and Yad Rama Sanhedrin 90a
-----------------
To live and live again, ch. 3 Olam ha-bah: Why a boidly resurrection? by Rabbi /nissan Dovid Dubov edited by Uri Kaploun
Since the coarseness and corporeality of the body conceal the spiritual nature of the soul, a mann cannot actually experience the essence of the spiritual ; he can only feel its existence through the soul -faculties that express themselves in his body. As in the analogy of the body, we creatures of this material world canot perceive the quality of the Godly light, even at the level fo mamale kol almin. It is only through God's owrks that we know of His existence; int eh words of the prophet "Raise your eyes heavenward and see Who Created these". In the world of souls- the Garden of Eden in wihch the physical body does not conceal or interfere- the soul actually experiences the level of memale kol almin. Beyond that, during the messianic era when the physicallity of the created universe will be refined and the image of G=d will radiate within man as it did before the chet rishon, there will be a revelation at the level of sovev kol almin. The ultimate stage will come with the Resurrection, when the Essence of God will be revelaed. The Tzemach Tzedek explains further that the light of the Gan Eden however sublime, cannot be revealed in physicallity whereas the light of his Essence being unlimited can be revealed even in physicality in the spirit al pi kabalah that "that which is hihger descends lower." This explains why at the time of the resurrection even Moshe Rabbeinu and the Avot will be obliged to descend from Gan Eden for the resurreciton (even though they have been proceeding there stength to stenght for thousands of yearS)- for the level of divinity that they perceive in Gan Eden however lofty is still imited whereas at the time of the resurrection the light of the essence will be revealed
Stay connected!
Like us on FacebookLike us on Facebook Follow us on TwitterFollow us on Twitter View our InstagramView our Instagram Read our BlogRead our Blog Watch our VideosWatch our Videos